نشریه اخبار و تحلیل‌ها- شماره 4119- شنبه 9 خرداد 1394

 

 سرمقاله

اقتصاد مقاومتی، مسئله اول اقتصاد کشور

یکی از مهم‌ترین فرازهای بیانات امام‌خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید چندباره بر بحث «اقتصاد مقاومتی» و انتقاد ضمنی از نوع برخورد با این مهم است. معظم‌له در این‌باره فرمودند: «در کشور، در موضوع اقتصاد مقاومتی همزبانی وجود دارد؛ اما باید همدلی هم به‌وجود آید و از بن دندان به اقتصاد مقاومتی باور پیدا کنیم».

همزبانی در اقتصاد مقاومتی محصول مباحث کارشناسی و بررسی دیدگاه‌های موافق و مخالف است و به یک‌باره حاصل نشده؛ اما با وجود این مقدمه و گام اول یک حرکت بزرگ است. «اقتصاد مقاومتی» در زمان حاضر برای نظام اسلامی دو ضرورت دارد؛ یکی اساس تحول در اقتصادی است که دچار بیماری‌های مزمن است و تاکنون نتوانسته از آن برهد و در اجرای سایر برنامه‌های کلان و ضروری اخلال ایجاد کرده و دیگر اینکه فقدانش تیزکردن سلاح دشمن و حصولش کندساختن سلاح دشمن است. اهمیت سروسامان بخشیدن به «اقتصاد مقاومتی» در حدی است که قادر است مذاکرات هسته‌ای و مسائل بعدی آن را به نفع ایران تحت تأثیر جدی قرار دهد؛ اما در این میان آنچه می‌تواند ایران را از طرح بحث «اقتصاد مقاومتی» منتفع کند، برداشتن گام دوم، یعنی همدلی است که دلیل وجود آن مشاهده انواع تلاش و تکاپو در بخش‌های مختلف کشور برای تحقق آن است. اگر نشانه‌های گام دوم که متأسفانه کمتر ملاحظه می‌شود، کم‌وبیش آشکار گردد، جامعه را امیدوار و دشمن را مأیوس می‌کند و می‌تواند برای یک حرکت ملی در بحث «اقتصاد مقاومتی» بسترسازی کند. در فضای کنونی نیاز اصلی تحقق این مسئله، تبدیل آن به موضوع اصلی در اقتصاد و رعایت الزامات آن است، اگر چنین شود، نیمی از راه طی شده که طی‌کردن نیمه دیگر آن را نیز آسان می‌کند.

 

ترجمه

دلایل آسیب‌پذیری عربستان در برابر داعش

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی المانیتور 30 می 2015 (9 خرداد) در مقاله‌ای به آسیب‌پذیری‌های عربستان سعودی در برابر داعش پرداخت و نوشت: دولت اسلامی (داعش) مطابق دستورکار فرقه‌گرایانه سنی ـ شیعه حملاتی را با هدف اختلاف‌افکنی و تضعیف حاکمیت خاندان سلطنتی این کشور صورت می‌دهد. پادشاهی آل‌سعود در برابر شکاف فرقه‌ای آسیب‌پذیر است؛ زیرا این خاندان با دستگاه روحانیت وهابی پیوندهای عمیقی دارد و سال‌ها شیعیان سعودی را سرکوب کرده و علیه یمن جنگ به‌راه انداخته است. نخستین حمله تروریستی دولت اسلامی به شیعیان سعودی، نوامبر گذشته رخ داد. ماه جاری نیز طی دو جمعه متوالی، دو حمله انتحاری علیه مساجد شیعیان صورت گرفت. ابوبکر البغدادی آشکارا خواستار سرنگونی آل‌سعود است. دولت اسلامی (داعش) مدعی است، تاکنون زیرساخت زیرزمینی و پنهان «ولایت نجد» را بنیان گذاشته است. مقامات سعودی تعدادی از سعودی‌های متهم به ارتباط با هسته‌ای دولت اسلامی را دستگیر کرده‌اند.

در ادامه مقاله آمده است: دولت اسلامی با حمله به مساجد شیعیان و سایر اهداف نرم، امیدوار است تنش‌های فرقه‌ای را شعله‌ور کند و از نفرت ضدشیعی به‌منظور ایجاد کادری درون پادشاهی سعودی بهره بگیرد. آل‌سعود با محکوم کردن این حملات، متعهد شده است هسته‌ای دولت اسلامی درون کشور را نابود کند. ملک سلمان‌بن‌عبدالعزیز همچنین متعهد شده، به‌سرعت مجازات‌هایی صورت دهد. صدها سعودی به‌منظور پیوستن به دولت اسلامی به عراق و سوریه رفته‌اند. این افراد برای دولت اسلامی گروهی از مهاجران انتحاری بالقوه‌ و پیوند با اعضای خاندان سعودی را فراهم می‌کنند. شیعیان حدود 10 تا 15 درصد (حدود سه میلیون) جمعیت عربستان را تشکیل می‌دهند. طی چند دهه پس از انقلاب ایران، استان شرقیه عربستان شاهد ناآرامی‌های خشونت‌آمیزی بوده است. بهار عربی به تشدید اعتراضات و تظاهرات‌ها به‌منظور پایان تبعیض علیه شیعیان در عربستان منتهی شد. شاهزاده سعود‌بن‌نایف برادر بزرگ‌تر ولیعهد، محمدبن‌نایف است. هر دو شهرت بسیاری در واکنش‌های شدید علیه اعتراضات و تروریسم دارند. دهه‌ها تبعیض و سرکوب، تلاش‌های سعودی‌ها برای نمایش حمایت و همدردی با شیعیان را که مورد حملات دولت اسلامی قرار گرفته‌اند، تضعیف می‌کند. ریاض همواره اعتراضات مشروع شیعیان را اقدامات خرابکارانه ایران خوانده است. ایران آشکارا با اعلام حمایت از شیعیان عربستان، از خشونت‌های ضدرژیم حمایت کرده است. ایران و حزب‌الله در حمله به پادگان‌های الخبر آمریکا در سال 1996 دخیل بودند که طی آن 19 عضو نیروی هوایی آمریکا در استان شرقیه کشته و صدها سعودی زخمی شدند.

در پایان مقاله آمده است: وهابی‌ها معتقدند، شیعه انحراف از اسلام واقعی است و شیعیان کافرند. ملک عبدالله، شاه فقید عربستان تلاش کرد، تنش‌های شیعه و سنی را کاهش دهد و تحمل‌پذیری بیشتر را ترغیب کند؛ اما موفقیت اندکی کسب کرد. در این‌زمینه شاهزاده سعودبن‌نایف همکاری نزدیکی با ملک عبدالله داشت. تبلیغات افراطی سنی‌ها علیه ایران و شیعیان در عربستان سعودی گسترده است و همواره مورد استقبال روحانیون ارشد قرار می‌گیرد که گفتنی است جنگ در یمن آتش این تبلیغات را شعله‌ور کرد. حملات سعودی‌ها علیه شیعیان حوثی عنصر فرقه‌گرایی دارد. عربستان و متحدانش با متهم‌کردن زیدی‌ها به دست‌نشاندگی ایران، تنش‌های فرقه‌ای را تشدید کرده‌اند. پاکستان که خود با مسئله فرقه‌گرایی شدید روبه‌روست، به سعودی‌ها هشدار داد که جنگ در یمن می‌تواند به تشدید تنش‌های فرقه‌ای در سراسر جهان اسلام منجر شود. دولت اسلامی به سهم خود تلاش خواهد کرد تا جنگ فرقه‌گرایانه خود را به بحرین و کویت (متحدان مهم عربستان) بکشاند. درصورتی‌که دولت اسلامی بتواند به اهداف شیعی در بحرین و کویت حمله کند، موج خشونت‌ها گسترش می‌یابد. دولت اسلامی بلندپرواز است و به‌دنبال افزایش تعداد قربانی‌هاست.

 

اخبار

1- ژنرال کوچک مشغول تفریح در پاریس!

 یکی از شاهزادگان سعودی در اقدامی بی‌سابقه از وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان و یکه‌تازی‌های او در این کشور انتقاد کرده است. «سعودبن‌سیف النصر» در صفحه توئیتر خود درباره «محمدبن‌سلمان» نوشت: اگر در گذشته کسی به قراردادهای تجاری دست می‌یافت، صدها میلیارد دلار از اموال مردم را به چنگ می‌آورد؛ بنابراین اکنون که ژنرال کوچک، وزارت دفاع و شرکت آرامکو را در دست گرفته، چقدر به‌دست آورده است. وی افزود: آیا تصمیم‌گیرندگان به جنگ و چالش‌های داخلی و منطقه‌ای توجهی داشته‌اند؟ آیا ما در فضایی از تحریف و گمراهی به‌سر می‌بریم؟! سعودبن‌سیف النصر همچنین قبلاً در اعتراض به سفر تفریحی محمدبن‌سلمان به پاریس با وجود قرارداشتن این کشور در وضعیت جنگی، نوشته بود: وقتی یک کشور وارد جنگ می‌شود، همه باید با جدیت عمل کنند و مسئولیت‌پذیر باشند، به‌ویژه مسئول نیروهای مسلح؛ نه اینکه برای تفریح به هتل پلازای پاریس بروند. وی یادآور شده بود: مبالغ صرف‌شده طی ماه‌های گذشته، برای بی‌نیازکردن همه فقرا و پرداخت همه بدهی‌های دولتی به شهروندان و همچنین بدهی‌های شخصی آنان و پرداخت کرایه‌خانه‌های آنان برای چندین‌سال کافی بود.

2- نامه‌ای برای تأمل‌کردن نه صرفاً خواندن

 جنبش عدالت‌خواه دانشجویی طی نامه‌ای سرگشاده به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، تولیت حرم امام خمینی(ره)، نسبت به ساخت‌وسازهای اشرافی در حرم امام خمینی واکنش نشان دادند و گفتند این حرم را برای چه کسی ساخته‌اید؟ این حرم پنج‌ستاره! به امامی تعلق دارد که در گرمای نجف حاضر نبود سطح زندگی‌اش به اندازه یک کولر از مردم عادی بالاتر برود؟! نکند گمان کرده‌اید از این طریق-العیاذ بالله- به امام(ره) شأن و منزلت عطا می‌فرمایید؟! شرف‌المکان بالمکین فکر نمی‌کنید آنان که از اقصی‌نقاط جهان به شوق زیارت قبر امام روح‌الله تشریف می‌آورند، با دیدن حرمی که این بلای پر زرق و برق! را سرش آورده‌اید، گمان می‌کنند که راه را اشتباه آمده‌اند؟! متأسفانه این عمل شما، شاهدی بر این مدعاست که هنوز برخی مسئولان در جمهوری اسلامی صرفاً نگاه شعاری به آرمان‌های امام روح‌الله دارند و گویی قرار نیست منویات ایشان هیچ‌گونه بازتابی در رفتار و عملکرد آنان داشته باشد. گویا حضرتعالی علاقه وافری به نمادینه‌کردن امام به جای نهادینه‌کردن افکار امام دارید؛ معمولاً کسانی سراغ این‌گونه اعمال، یعنی نماد و مجسمه‌ساختن می‌روند که بیشتر از سیرت به صورت تمایل داشته و بیشتر از هسته به پوسته گرایش دارند. در واقع، تمرکز بر ظاهر بدون محتوا، خطر استحاله را به‌دنبال دارد و این موضوع سبب نگرانی ما شده است.

 

خبر کوتاه      

* وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی درباره دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا نوشت: ایران و گروه 1+5 هنوز اختلافاتی اساسی برای رسیدن به توافق دارند. این رسانه در گزارشی می‌نویسد، دیپلمات‌ها و منابع آگاه به مذاکرات هسته‌ای می‌گویند، با وجود دیدار جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اختلافات اساسی میان دو طرف حل‌نشده باقی مانده‌اند. این رسانه در ادامه گزارش خود تأکید می‌کند، یکی از دشوارترین موضوعات، همان‌طور که انتظار هم می‌رود، موضوع دسترسی به دانشمندان و اماکن هسته‌ای ایران است. همچنین، یک دیپلمات آگاه به این موضوع گفت: «بخشی از این فرایند مشخص است: حذف هزاران دستگاه سانتریفیوژ از تأسیسات غنی‌سازی ایران و ازبین‌بردن ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران».

* حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در صفحه فیس‌بوک خود با انتشار متنی به مقایسه عملیات کربلای4 با مذاکرات هسته‌ای پرداخته و همراهی همگان را برای به نتیجه‌رسیدن مذاکرات خواستار شده است. آشنا در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: شما را به مظلومیت شهدای کربلای4 قسم می‌دهم، نگذارید عملیات تیر 94 لو برود. می‌دانم عده‌ای از این مقایسه تعجب می‌کنند؛ ولی بدانید که غواصان ما به خط زده‌اند و ما به استتار و اختفا نیاز داریم.

* یکی از مردم ولایی و بسیجی استان البرز، در راه دفاع از حرم اهل‌بیت(علیهم‌لسلام) به فیض شهادت رسید.

یکی دیگر از مدافعان حرم نیز به فیض شهادت رسید. بسیجی شهید، سعید قارلقی جان خود را در راه دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) تقدیم کرد.

* شمار زیادی از خلبانان نظامی آمریکا شکایت کرده‌اند، مقررات اداری دست‌وپاگیر موجب شکست حملات هوایی علیه نیروهای داعش و کلافگی و دلزدگی آنها شده است. یکی از این خلبانان که نام او فاش نشده، به فاکس‌نیوز گفته است، موارد زیادی وجود داشته که گروهی از تروریست‌های داعش در تیررس ما بوده‌اند؛ اما اجازه آغاز عملیات به ما داده نشد. وی با بیان اینکه نیروهای این گروه تروریستی تاکنون جان افراد بی‌گناه زیادی را گرفته‌اند، افزود: به‌دلیل اینکه مقررات دست‌وپاگیر نگذاشته تروریست‌ها را از میان ببرم و آنها جان افراد بی‌گناه زیادی را گرفته‌اند، این مسئله سبب کلافگی و ناامیدی من شده است. این رسانه آمریکایی به نقل از منابع مطلع نظامی نوشته است، در هر یک از عملیات هوایی علیه مواضع داعش، از زمان درخواست خلبان تا شلیک علیه اهداف مورد نظر، دست‌کم یک ساعت طول می‌کشد.

 
شناسه مطلب : 275768|


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :