گزارشی از فرايند كند تكميل مسکن مهر:

«شیب ملایم» و پايان پروژه‌های نیمه‌تمام در قرن ۱۵شمسی

 
 
تحلیل های مرتبط با این آمار و ارقام، و هشدار کارشناسان این حوزه مبنی بر جهش مجدد قیمت مسکن، لزوم توجه دولت برای سرعت بخشیدن به اتمام و تکمیل پروژه های مسکن مهر و یا هر طرح دیگری که منجر به رفع نیاز مردم و علی‌الخصوص قشر مستضعف در حوزه مسکن شود را بیش از پیش نشان می دهد
پایگاه خبری انصارحزب الله: تکمیل آزادراه تهران- شمال، پروژه‌های فرودگاه امام خمینی و از همه مهم‌تر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر از جمله وعده‌هایی بود که وزیر راه و شهرسازی در روزهایی ابتدایی ورود به ساختمان وزارت راه و شهرسازی (دادمان) آنها را به‌عنوان اولویت کاری خود اعلام کرد. مسکن، یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده های ایرانی است و طرح مسکن مهر تنها امید بخش زیادی از اقشار مستضعف برای رسیدن به آرزوی خانه دار شدن است. این طرح که در دولت گذشته، شروع و پیگیری شده بود، با تغییر دولت مورد بی توجهی قرار گرفت و حتی دولتمردان جدید برای ادامه نیافتنش، آن را سبب مشکلات اقتصادی کشور معرفی کردند.

۱۷ ماه از وعده تکمیل ۸۰۰ هزار واحد نیمه تمام مسکن مهر می‌گذرد، اما در این یکسال و ۵ ماه وضعیت پروژه‌های طرح مهر نه تنها بهتر نشده بلکه با یک «شیب ملایم» رو به وخامت نهاده است. کاهش ۸۲ درصدی تخصیص منابع مالی تنها یک نمونه از عملکرد ناامیدکننده دولت یازدهم در طرح مسکن مهر بوده است.

تکمیل مسکن مهر در سال ۱۵۰۰ با «شیب ملایم»

بررسی آمار واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر حاکی از آن است که در ۱۷ ماه اخیر تعداد این واحدها در عدد ۸۰۰ هزار ثابت مانده، مسئله‌ای که احتمالا به قیمت اتمام این پروژه‌ها همزمان با آغاز قرن ۱۵ شمسی تمام خواهد شد.

آخوندی در آخرین روزهای مردادماه سال ۹۲ با بیان این‌که اولویتم در حوزه مسکن تکمیل پروژه‌های نیمه تمام طرح مهر است، گفته بود: در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها نیازمند برنامه‌ریزی جامعی هستیم.

وی با اشاره به این‌که ایده‌هایی برای تامین خدمات شهری پروژه‌های مسکن مهر دارم، افزود: پروژه‌های طرح مسکن مهر با دو مسئله بزرگ یعنی تأسیسات و زیرساخت‌های آن و چگونگی خدمات‌رسانی شهری دست به گریبان است.

تامین منابع مالی واحدهای مسکونی نیمه تمام مسئله دیگری که طرح مذکور با آن مواجه است، در این راستا ایده‌هایی دارم که چگونه می‌توان خدمات شهری آن دسته از پروژه‌های مسکن مهر را که در مجموعه خدمات شهری قرار دارند به شهرداری‌ها واگذار کرد.

وزیر راه و شهرسازی ۲۹ مردادماه سال گذشته نیز در مراسم معارفه خود با بیان این‌که نسبت به طرح مسکن مهر نقد داشته‌ام اما با این وجود پروژه‌های این طرح متوقف نخواهد شد. بیش از ۱۰ میلیون نفر با پروژه‌های این طرح پیوند خورده‌اند و باید مسائل و مشکلات طرح مهر را برطرف کنیم.

از سوی دیگر با توجه به اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازی گویا هیچ اتفاقی در راستای تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر از مردادماه سال گذشته تاکنون روی نداده است، چراکه چند روز پیش معاون وزیر راه و شهرسازی آمار پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر را ۸۰۰هزار واحد اعلام کرد.

پژمان در نشست خبری گفته بود: پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر دارای مشکلاتی در بحث خدمات زیربنایی و روبنایی است. قرار بوده نیمی از منابع مالی مورد نیاز آماده سازی واحدهای مسکن مهر را مردم و نیمی دیگر را دولت تامین کند.

پژمان با اشاره به اینکه در بحث روبناها توقع این بوده که دولت آنها را اجرا کند گفت: به دلیل مشکلات حادث شده دولت در تلاش است به متولیان این بخش کمک کند. در این راستا به دولت اجازه داده شده در بحث تامین روبناها و یا زیرساخت‌ها از محل فروش اراضی، منابع مالی را تامین کند.

وی با اشاره به این‌که حدود ۸۰۰ هزار مسکن نیمه‌تمام در کشور داریم که به بهره‌برداری نرسیده است افزود: به دنبال حل مشکلات نیمه‌تمام مسکن مهر هستیم.

اظهارات فوق نشان می‌دهد که از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون هیچکدام از واحدهای مسکن مهر نیمه‌تمام، تکمیل و به بهره‌برداری نرسیده است، چراکه تعداد واحدهای نیمه تمام همان رقم اعلام شده مردادماه سال‌جاری توسط وزیر راه و شهرسازی است. این بدان معناست که برخلاف وعده‌های متعدد، تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر اولویت وزارت راه و شهرسازی نبوده است.

با روند طی شده در طرح مسکن مهر طی یکسال و ۵ ماه اخیر نمی‌توان به اتمام آن در باقیمانده عمر دولت یازدهم امیدوار بود و به احتمال زیاد دولت دوازدهم طلسم مسکن مهر را می‌شکند. البته چنانچه دولت آینده شباهت‌هایی به دولت یازدهم داشته باشد، یعنی روند تکمیل پروژه‌ها با «شیب ملایم» پیگیری شود، احتمالا پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر همزمان با آغاز قرن ۱۵ شمسی به اتمام خواهند رسید.

تجمع مردم منتظر مسکن مهر روبروی مجلس

با تعویق ها و گران شدن مکرر مسکن مهر، در طی دو سال گذشته شاهد برگزاری تجمعات اعتراضی فراوانی روبروی نهادهای دولتی و حکومتی بودیم. در تازه ترین این تجمعات، هفته گذشته جمعی از متقاضیان مسکن مهر پردیس و پرند با تجمع مقابل ساختمان مجلس در بهارستان خواستار رسیدگی وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس به موضوع افزایش قیمت و عدم تحویل به‌موقع واحدهای این طرح شدند.

یکی از متقاضیان مسکن مهر حاضر در این تجمع اعتراضی با بیان این‌که سال ۹۱ یازده میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای مسکن مهر پردیس واریز کردم، گفت:‌قرار بود با همین مبلغ واحد مسکن مهر را تحویل دهند، این در حالی است که تاکنون حدود ۳۵ میلیون تومان پرداخت کرده‌ام اما هنوز خبری از تحویل واحدم نیست.

وی افزود: در پیامکی به بنده اخطار داده شده در صورت عدم واریز مبالغ اعلام شده امتیاز مسکن مهرم سلب می شود.

یک متقاضی دیگر نیز با اشاره به خلف وعده تحویل واحدهای مسکن مهر، گفت:‌دلالان هر روز با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند وزارت راه به شما خانه‌ای نمی‌دهد بنابراین بیایید و آن را به ما بفروشید!

متقاضیان مسکن مهر پیش از این نیز با حضور مقابل ساختمان وزارت راه و شهرسازی و نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده و خواستار رسیدگی به خواسته‌هایشان بودند.

۱۰۰ هزار مسکن مهر مشمول افزایش ۵ میلیونی تسهیلات نمی‌شود

با وجود موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش ۵ میلیون تومانی سقف فردی تسهیلات مسکن مهر، اما با توجه به عملکرد بانک عامل به نظر می‌رسد عملیاتی شدن این برنامه با چالش‌هایی از جمله وقت‌کشی مواجه خواهد شد.

پس از ماه‌ها کش و قوس سرانجام شورای پول و اعتبار با افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر از ۲۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان موافقت کرد.

بر این اساس شورای پول و اعتبار با افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر از ۲۵۰ به ۳۰۰میلیون ریال، صرفاً برای طرح‌های نیمه‌تمام بانک‌های عامل (با اولویت طرح‌های در شرف اتمام که به‌تشخیص بانک عامل با افزایش سقف فردی مربوطه به اتمام می‌رسند، با هدف تبدیل عقد مشارکت مدنی به فروش اقساطی و تسریع در وصول اقساط تسهیلات اعطایی) موافقت کرد.

دولت دهم طرح مسکن مهر را با ۸۰۰ هزار واحد نیمه‌تمام تحویل دولت یازدهم داد که بر اساس اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازی هم‌اکنون همین تعداد مسکن مهر باقیمانده و طبیعتا افزایش ۵ میلیون تومانی سقف تسهیلات شامل تمام واحدهای نیمه تمام خواهد شد.

مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که درخواست تامین ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر را نیز برای آماده‌سازی و محوطه‌سازی واحدهای مسکن مهر ارائه کرده‌ایم، گفت: در واقع درخواست ما از دولت برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر ۳۵۰۰ میلیارد تومان و برای محوطه‌سازی نیز ۱۵۰۰ است که در مجموع درخواست ۵۰۰۰ میلیارد تومان را به دولت داده‌ایم.

مهرآبادی با بیان این‌که درخواست تامین این میزان اعتبار از محل وصول اقساط مسکن مهر را داریم، بیان کرد: این شیوه تامین اعتبارات تاثیری روی تورم ندارد. البته مردم هم باید آورده خود را تکمیل کنند تا بتوانیم امسال و سال آینده پرونده مسکن مهر را بببندیم. طبیعی است اگر این میزان اعتبار تامین نشود پروژه‌ها طولانی شده و به این زودی تمام نخواهد شد.

به گزارش تسنیم، یکی از مشکلات پروژه‌های مسکن مهر در دولت یازدهم سیر نزولی تخصیص منابع مالی بوده، به‌طوری‌که میزان تزریق منابع مالی ازماهانه ۸۰۰ میلیارد تومان در دولت دهم به کمتر از ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

البته نباید فراموش کرد هم‌اکنون ۸۰۰ واحد مسکن مهر نیمه‌تمام در سراسر کشور وجود دارد که افزایش سقف تسهیلات فقط شامل ۸۷.۵ درصد یعنی ۷۰۰ هزار واحد این طرح می شود. در این صورت مشخص نیست تکلیف ۱۳.۵ درصد مابقی واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر (۱۰۰ هزار واحد) چه خواهد شد.

وام ۵ میلیون اضافه شد، قیمت ۱۶ میلیون!

به جرات می‌توان گفت افزایش ۵ میلیون تومانی سقف تسهیلات مسکن مهر یکی از معدود خبرهای خوشی بود که در ۱۷ ماه اخیر و پس از مدت‌ها انتظار متقاضیان، شورای پول و اعتبار با آن موافقت کرد.

به گزارش تسنیم، بر این اساس سقف تسهیلات فردی حدود ۷۰ درصد از پروژه‌های نیمه‌تمام از ۲۵ میلیون به ۳۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد تا به این ترتیب روند کُند تکمیل واحدهای مسکن مهر تغییر کند. مطابق اظهارات گوناگون مسئولان وزارت راه و شهرسازی پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر در یک بازه دو تا چهار ساله به اتمام می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اتمام طرح مسکن مهر را به چهار سال آینده (۹۷سال ) موکول کرده است. گذشته از ضد و نقیض‌های فراوان در رابطه با زمان مختومه شدن پرونده مسکن مهر، خوشحالی ناشی از افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر فقط چهار روز دوام داشت.

در واقع اعلام میزان افزایش قیمت برخی واحدهای مسکن مهر شهرهای اطراف پایتخت خبر ناخوشایندی بود که شیرینی افزایش تسهیلات را از بین برد. بر این اساس قیمت حدود ۱۰ هزار واحد مسکن مهر پرند تا ۱۶ میلیون تومان افزایش یافته است.

یکی از متقاضیان مسکن مهر پرند در این‌باره گفت: حدود سه سال پیش برای واحد ۷۵.۱۳ متری پروژه کیسون ۱۱ میلیون تومان پرداخت کردم و قرار شد آنرا یکسال بعد تحویل بگیرم.

وی با بیان این‌که مراجعات فراوانی به شرکت عمران پرند برای تحویل واحد داشته‌ام، افزود: این در حالی بود که اعلام شد به دلیل افزایش تورم و تاثیر آن روی قیمت مصالح ساختمانی و دستمزدها متقاضیان مسکن مهر باید مبالغ بیشتری را پرداخت کنند.
وی ادامه داد: باوجود تمام مشکلات مبلغ مورد نظر شرکت عمران پرند (۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) را واریز کردم و قرار شد باقیمانده قیمت تمام‌شده یعنی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را در زمان تحویل واحد پرداخت کنیم.

این متقاضی مسکن مهر با بیان این‌که به ما وعده تحویل واحد را آذرماه امسال داده بودند، تصریح کرد: با توجه به این‌ مسئله منتظر اعلام شرکت عمران برای واریز مابقی قیمت تمام شده جهت تحویل واحد بودم، اما علی‌رغم مراجعات متعدد به این شرکت هیچ خبری از تکمیل و تحویل واحد مسکن مهرم نبود.

بر اساس اعلام شرکت عمران پرند در پروژه‌های مسکن مهر کیسون قیمت نهایی واحدهای ۷۱.۷۴ متری ۳۰۸,۸۵۹,۸۷۱ ریال، واحدهای ۷۵.۱۳ متری ۳۲۹۹۹۲۷۵۸ ریال و واحدهای ۸۶.۲۸ مترمربعی ۳۹۷۹۹۰۲۷۳ ریال است.

واحدهای ۵۷.۲۱ مترمربعی در پروژه کیسون ۲۲۰۳۱۵۵۰۵ ریال، واحدهای ۷۵.۱۳ متری ۳۳۰۶۷۲۵۹۰ ریال و واحدهای ۸۶.۲۸ مترمربعی ۳۹۸۷۱۸۶۶۵ ریال است، احتمالا تفاوت قیمت نهایی واحدهای ۸۶.۲۸ متری مربوط به متراژ انباری است. بر اساس اعلام شرکت عمران پرند قیمت نهایی واحدهای مسکن مهر پروژه «توسار ۱» ۲۶۶۴۳۵۸۹۹ ریال اعلام شده است.

همچنین قیمت نهایی واحدهای مسکن مهر پروژه «آبادگران ری‌نو» بسته به متراژ آنها بین ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان متغیر است؛ بر این اساس قیمت نهایی واحدهای ۷۴.۹۶ مترمربعی بدون انباری ۱۹۴۹۳۵۳۳۸ ریال، واحدهای ۷۴.۹۶ مترمربعی با انباری ۲۰۲۲۸۸۹۷۹۸ ریال، واحدهای ۷۵.۰۳ مترمربعی بدون انباری ۱۹۷۱۱۸۲۹۰ ریال و واحدهای ۷۵.۰۳ با انباری ۲۰۱۳۶۵۵۰۲ ریال است. قیمت نهایی واحدهای پروژه «۳۶۰ واحدی نورآوران اسکان قم» نیز ۲۲۶۶۰۰۰۴۵ ریال اعلام شده است.

گفتنی است که پس از اعلام قیمت نهایی برخی واحدهای مسکن مهر پرند، روز گذشته حدود ۳۰۰ نفر از متقاضیان طرح مهر مقابل شرکت عمران پرند تجمع کرده و خواستار توضیح مسئولان این شرکت در خصوص دلایل افزایش قیمت‌ها شدند.

گرانی احتمالی مجدد مسکن!

بررسی های آماری نشان می دهد، رکود بخش مسکن در نیمه اول سال آینده با بحران کمبود واحدهای مسکونی هم روبرو می شود. براساس اطلاعاتي که مرکز آمار ايران منتشر کرده، ميزان صدور پروانه هاي ساختماني به شدت کاهش يافته است. گزارشي که پيش از اين منتشر شده بود نيز نشان مي داد که ۴۰ درصد پروانه هاي ساختماني صادر شده در سال ۹۱ در سال ۹۲ به مرحله ساخت نرسيده است. مدتي قبل معاون وزيرراه و شهرسازي نيز خبر داده بود که يک ميليون و ۶۰۰ هزار واحد مسکوني خالي روي دست کشور مانده است.

با اين وجود بررسي اطلاعات مرکز آمار ايران تاييد مي کند همچنان روزانه ۳۰۰ واحد مسکوني جديد در کشور به مرحله ساخت مي رسد. با اين وجود تحليلگران بازار اعتقاد دارند با توجه به وضعيت ساخت و سازها در نيمه دوم سال آينده بازار با کمبود شديد مسکن مواجه مي شود. از سوي ديگر اقتصادداناني مانند سعيد ليلاز اعتقاد دارند با توجه به کاهش قدرت خريد شهروندان، همچنان مشتري جديد براي مسکن پيدا نمي شود. هرچند که بيت الله ستاريان کارشناس ديگر بازار اعتقاد دارد در نيمه دوم سال ۹۴ قيمت ها در بازار مسکن با جهش مواجه مي شود. گزارش هاي رسمي مرکز آمار ايران تاييد مي کند، ميزان رشد قيمت مسکن در فصل پاييز به عدد ۹ درصد رسيده که اين نرخ نيز از عدد رسمي تورم پايين تر است.

آمارها مشخص مي کند که حتي ميزان زيربناي ساخته شده نيز کاهش قابل توجه اي را تجربه کرده است. بهار امسال ۳/۴۶۹۳ هزار مترمربع ساختمان در سراسر کشور ساخته شده که اين عدد در قياس با فصل گذشته ۳/۳۳ درصد و در مقايسه با سال گذشته ۵/۵۰ درصد کاهش داشته است. براساس همين ميزان متراژ، در بهار امسال بايد ۲۶ هزار و ۴۹۳ ساختمان ساخته مي شد که اين رقم نيز در قياس با سال قبل ۳/۵۳ درصد کاهش را تجربه کرده است.

تحلیل های مرتبط با این آمار و ارقام، و هشدار کارشناسان این حوزه مبنی بر جهش مجدد قیمت مسکن، لزوم توجه دولت برای سرعت بخشیدن به اتمام و تکمیل پروژه های مسکن مهر و یا هر طرح دیگری که منجر به رفع نیاز مردم و علی الخصوص قشر مستضعف در حوزه مسکن شود را بیش از پیش نشان می دهد. آیا دولت در این زمینه رسالت خویش را انجام می دهد و جلوی رشد تصاعدی مسکن را می گیرد؟! برای پاسخ به این سؤال باید یکسال منتظر ماند، هر چند با این روند و مشاهده اتفاقات و شواهد، نمی توان امید چندانی داشت!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :