تهديدات موجود و كمربند امنيتي پايتخت سوريه
هشداري براي مقاومت
 
 
در همين راستا حساب كاربري داعش در دمشق به نام ولايت دمشق نيز كه پيش از اين از كار افتاده بود مجددا راه اندازي شد و اقدام به انتشار گزارش از خط مقدم نبرد در جبهه جنوب نمود....

حمله به كاروان لبناني زوار حضرت رقيه و زينب

 روز يكشنبه يك كاروان ۵۲ نفره لبناني از زوار حضرت رقيه در حالي كه براي زيارت به مرقد حضرت زينب عزيمت مي كردند در نزديكي بازار حميديه هدف يك حمله انتحاري قرار گرفتند كه منجر به شهادت ۷ نفر از آنان شد و ۱۸ زخمي نيز برجاي گذاشت.

جبهه النصره ، شاخه القاعده در سوريه مسئوليت اين عمليات را با صدور بيانه اي بر عهده گرفت و آن را انتقامي براي اهل سنت در لبنان و سوريه قلمداد نمود. خبرگزاري الجزيره در بخش عربي با استناد به اطلاعات منابع خبري خود اين عامل انتحاري را يك تبعه سعودي با نام «أبو العز الأنصاري» معرفي كرده است.

شايد شنيدن خبر انفجار انتحاري در پايتخت سوريه طي سال ۲۰۱۲ يك پديده شايع بود اما پس از تقويت هسته هاي امنيتي در اين شهر و نيز با توجه به وضعيت حاكم بر كمربند امنيتي دمشق مخابره خبر انجام عمليات انتحاري ، آن هم در نقطه مركزي شهر دمشق خبر نگران كننده‌اي محسوب مي شود.

هشدارهاي پيشين

يالثارات پيش از اين در شماره ۷۷۱ كه روز ۲۱ آبان ماه سال جاري منتشر شده بود بر اساس رصد میدانی عملکرد معارضین سوری (به غیر از داعش) ، صحنه اي ترسيم كرده كه براساس آن ، این نیروها پس از آغاز حملات هوایی نیروهای ائتلاف ، تا پایان ماه اکتبر ، با اجرای ۸ عملیات درحال اعمال فشار به کمربند جنوبی دمشق بوده اند که در۲ محور «قنیطره» ، «غوطه شرقی» طراحی و اجرا شده بود. به نظر مي رسد مهم ترين اين عمليات ها روز ۱۶سپتامبر ۲۰۱۴، با نام «الشهاب الثاقب» و مشارکت نیروهای «جبهه النصره» ، «احرار الشام» و «جبهه الاسلامیه» با هدف حمله به منطقه «المیدان» انجام شده بود که تمرکز آن یورش به موانع ایست و بازرسی در منطقه جنوبی دمشق در بزرگراه «ام -۵» بود که در صورت توفیق آنان را به منطقه «الکسوه» در انتهای جنوبی پایتخت می رسانید.

با تداوم اين حملات در نهایت بزرگراه «ام -۵» که متصل کننده دمشق به امان است روز۲۰ اکتبر ۲۰۱۴ (۲۸ مهر) به دست شورشیان افتاد. که در واقع به واسطه سقوط این جاده ارتباط دمشق با دشت مشرف به جبهه «حوران» در جنوب قطع شد. يالثارات همچنين بعد از اجراي عمليات ديماس توسط اسرائيل مجددا در شماره ۷۵۵ نسبت به فشارهاي وارده به كمربند دفاعي دمشق هشدار داد. اما اكنون و پس از بررسي شواهد ميداني ، متغير جديدي به اجزاء قبلي فشار در جبهه جنوب اضافه شده است كه بر نگراني هاي امنيتي در اين باره مي افزايد.

بازگشت داعش به دمشق

اين متغير جديد عبارت از فعال شدن دوباره «سلول هاي خاموش» داعش در اين منطقه است.براين اساس بايد گفت بررسي شواهد عيني در ميدان نبرد حكايت از افزايش فعاليت داعش در اطراف كمربند امنيتي دمشق از اواسط سال ۲۰۱۴ و شدت آن از ژانويه ۲۰۱۵ دارد. اين فعاليت ها در محورهاي شرقي و غربي پايتخت سوريه انجام مي پذيرد و به نظر مي رسد اين پديده حاصل بازسازي شبكه قديمي عمليات داعش باشد كه در اواخر سال ۲۰۱۳ و اوايل سال ۲۰۱۴ در اين مناطق تشكيل شده بود.

داعش با آغاز سال ۲۰۱۴ مراكز فرماندهي خود را در «مصرابه» و «مدعا» در غوطه شرقي نظير محله هاي جنوبي «يلدا» و «حجر الاسود» حفظ نمود. نيروهاي داعش در اين مناطق شامل چند صد نفر هستند كه به دنبال اخراج نيروهاي اين گروه از ادلب و حلب در اوايل سال ۲۰۱۴ در اين مناطق باقي ماندند و قويترين هسته داعش در غرب سوريه را تشكيل مي دهند.

بنابراين به نظر مي رسد افزايش دوباره فعاليت اين شبكه سلولي ، حكايت از انتقال تمركز عمليات در اطراف كمربند دفاعي دمشق دارد. اين بازسازي شبكه اي از آنجا آغاز شد كه در فوريه ۲۰۱۴ حكومت مركزي يك توافق نامه آتش بس با شورشيان در محله هاي جنوبي پايتخت امضاء كرد تا با فراغت خود را براي حمله به «مليحة» در منطقه شرقي آماده كند. و البته داعش نيز از اين آرامش بهره برداري لازم براي تجميع نيرو در «ببيلا» ، «بيت سحم» و اردوگاه «يرموك» را انجام داد.

بازسازي «سلول هاي خاموش»

داعش بويژه پس از سقوط موصل ، مخابره پيام هايي مبني بر آغاز آمادگي براي فتح دمشق را نيز آغاز كرده است. چنانچه روز ۲۳ ژوئن ۲ تن از عناصر اين گروه در حالي كه با پوشيدن جليقه انفجاري مشغول پخش اعلاميه هايي با همين مضمون در «دوما» كه سنگر معارضه عرب سوري در جبهه جنوب است دستگير شدند.

اين اقدام و حضور نيروهاي داعش در جبهه هاي ديگر حكايت از آغاز جنگ رواني براي حمله به دمشق توسط اين گروه دارد. به دنبال اين اقدام روز ۲۴ ژوئن «دادگاه مشترك»* در غوطه شرقي كه متشكل از ۱۶ گروه شورشي است تشكيل جلسه داد. و دو روز بعد با انتشار بيانيه اي از داعش خواست تا سازمان خود در اين مناطق را منحل و غوطه شرقي را در مدت ۲۴ ساعت ترك كند. البته داعش به طور كلي اين دستور را رد كرد و بدين ترتيب درگيري شديدي بين طرفين آغاز شد.

كه شامل حملات متعدد و انفجار خودروهاي بمب گذاري شده در «دوما» توسط داعش بود. با اعلام خلافت بغدادي در روز ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴ ، «جيش الاسلام» ، به تجميع نيروهاي خود به منظور حمله به مواضع داعش در غوطه شرقي پرداخت و روز اول جولاي به «مدعا» يورش برد و روز نهم جولاي به «مصرابه» حمله كرد كه در نتيجه آن ، نيروهاي داعش تار و مار و به سمت القلمون متواري شدند. اما مجددا براي بازسازي شبكه خود به جنوب دمشق بازگشتند و در قالب «سلول هاي خاموش» به فعاليت خود ادامه دادند.

دولت خلافت در ولايت دمشق!

از سپتامبر تا نوامبر داعش حضور حداقلي در حومه دمشق داشته است اما ۲۴ نوامبر و با گذشت ۲ ماه از آغاز حملات ائتلاف در عراق و سوريه داعش در حجر الاسود اعلام تشكيل «امارت اسلامي» نمود. در همين راستا حساب كاربري داعش در دمشق به نام ولايت دمشق نيز كه پيش از اين از كار افتاده بود مجددا راه اندازي شد و اقدام به انتشار گزارش از خط مقدم نبرد در جبهه جنوب نمود.در يك نمونه از اعلام هاي اين رسانه ، انتشار گزارش تصويري بيعت ۲۰۰ نفر از ساكنان جنوب دمشق با ابوبكر البغدادي به نام خليفه در روز چهارم دسامبر ۲۰۱۴ بود. از اين پس داعش اعلام هاي متعددي از فعاليت هاي خود در جنوب دمشق منتشر كرده كه مبتني بر پاكسازي و زيباسازي محلات و خيابان ها ، ايجاد كلاس هاي سواد آموزي ، مذهبي و كاربرد سلاح براي كودكان و نيز مبارزه با مواد مخدر بوده است.

سيطره ميداني و فعاليت مدني داعش در حومه دمشق

در حالي براساس تجربه افزايش اين اعلام ها حكايت از آغاز گسترش فعاليت داعش در دمشق دارد كه روز ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ ، اعلام ديگري مبني بر گسترش سيطره به محله «الزين» بين حجر الاسود و يلدا نيز توسط داعش منتشر شد.به غير منطقه جنوبي دمشق نشانه هايي از آغاز فعاليت داعش بواسطه بيعت شاخه گروههاي فعال در حومه پايتخت سوريه نيز ديده مي شود.

«اللجاة» كه به اسم غوطه خارجي معروف است در امتداد بزرگراه دمشق - سويدا و در جنوب فرودگاه بين المللي دمشق واقع شده جزو اين مناطق است و نيز منطقه «بير قصب» نقطه ديگري است كه مقرهاي «جيش الاسلام» و «احرار الشام» در آن مورد هجوم داعش قرار گرفت.

البته نقل مكان و جابجايي گروههاي شورشي در اين مناطق كه براي حفاظت از آن در مقابل داعش اتفاق افتاده است حكايت از اين دارد كه بازگشت داعش به جبهه جنوب يك مسئله جدي است.چنانكه روز ۲۶ نوامبر جبهه النصره يك كاروان بزرگ و مجهز از نيروهاي خود را به منطقه «اللجاة» منتقل نمود كه به نظر مي رسد هدف از اين جابجايي حفاظت از مقرهاي اين گروه در درعا است. ۵ روز بعد يعني روز اول دسامبر ۲۰۱۴ ، «جيش الاسلام» ، «احرار الشام» و «جيش الاسود الشرقيه» خبر از تشكيل يك اتاق عمليات مشترك بر عليه داعش در منطقه القلمون شرقي دادند و «جيش الاسلام» بلافاصله عمليات مشترك بر ضد داعش را در منطقه بير قصب همراه با «جيش الاسود الشرقيه» آغاز نمود.اما در همين حال اخباري مبني بر اعزام نيرو از استان «دير الزور» براي كمك به شاخه داعش در «بيرقصب» مخابره شد.

در همين حين داعش اعلان هايي مبني بر انهدام زيارتگاهها در اين منطقه منتشر نمود. كه با اعلام هاي مشابهي مبني بر دعوت مردم به سوي خدا در مناطق «شنوان» ، «بيرقصب» و «المفطره» همراه بود.همچنين روز ۲۹ دسامبر داعش گزارش هاي تصويري منتشر ساخت كه حكايت از اطعام مردم و تشكيل گروههاي صلح براي آشتي بين قبايل و مسلمانان در دمشق بود. اين پديده حكايت از تلاش داعش براي ايجاد اقبال عمومي در مردم داشت و در عين حال خبر از پذيرش نسبي اين اقدامات از سوي ساكنان حومه دمشق مي داد.

اين وضعيت نگران كننده ، مي تواند هشداري براي مقامات امنيتي باشد كه وظيفه حفاظت از دمشق به عنوان هسته اصلي مقاومت در جبهه جنوب بر عهده آنان است.


منبع: هفته‌نامه یالثارات الحسین(ع)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :