دو عاملی که دختران را به بحران می کشاند

گرچه بهداشت روانی انسان ها به وسیله افسردگی در خطر است، ولی این مشکل دختران را بیش از بقیه دچار تهدید می کند. در رابطه با علت افسردگی، عوامل متعددی دخیل اند که از جمله آن ها بیماری های جسمی مانند قائدگی یا اختلالات هورمونی است.

تربیت دختران

تربیت دختران با توجه به آسیب ها:

 

در این قسمت سعی داریم از آسیب هایی که در طول زندگیِ یک دختر، می تواند به او ضرر زده و به قولی او را از راه راست منحرف کند حرف بزنیم. اما نکته مهم این است که این آسیب ها می تواند از ناحیه خود فرد نیز به او وارد شود.

اول آنکه: باید گفت آسیب ها در دو مرحله قابل طرح هستند؛

◄پیشگیری؛ که در این مرحله، دختران در صورت خلأ تربیتی، احتمال آسیب پذیری در آینده را دارند و خطر بالقوه در کمین آن هاست.

◄درمان؛که در این مرحله دختران ممکن است، بالفعل درگیر آسیب هایی بوده و با خطراتی دست و پنجه نرم کنند. که هریک از این دو مرحله نیازمند توجه و عنایات ویژه است.

دوم آنکه: تنظیم روابط و احساسات با خود، خدا، طبیعت و حتی ارتباط با تک تک افراد جامعه از سویی می توانند منبع درمان و و راه فراری برای مصون ماندن از آسیب ها فردی و اجتماعی تلقی گردد.                                                    

سوم اینکه: دختران باید برای مواجهه با آسیب ها تربیت شوند؛ یعنی استعدادهای دفاعیشان مورد توجه قرار گیرند.

 

عواملی که باعث می شود یک دختر به خود آسیب بزند و مقدمات انحراف رادر خود ایجاد کند:

۱- افسردگی دختران:

به عنوان شاهد، گرچه بهداشت روانی انسان ها به وسیله افسردگی در خطر است، ولی این مشکل، دختران را بیش از بقیه دچار تهدید می کند. در رابطه با علت افسردگی ، عوامل متعددی دخیل اند که از جمله آن ها بیماری های جسمی است. هر گاه هورمون های لازم به اندازه کافی ترشح نشده و تعادل خود را از دست دهند حالت افسردگی پیش می آید. بدین سبب است که اغلب زنان در روزهای قبل از قاعدگی احساس افسردگی دارند که گاه این حالت به صورت شدیدتری جلوه گر می شود .”دالتون” نشان داده است که ۴۷ درصد موارد افسردگی شدید زنان، در طول عادت ماهانه بوده است! ۵۳ درصد از مواردی که زنان به خودکشی برخاسته اند در طول مدت ماهانه بوده! ۵۲ درصد از حوادث و تصادفات در این دوره به وقوع پیوسته است.

۲-اختلال هویت جنسی دختران:

از جمله آسیب هایی که دختران می توانند به خود وارد کنند، این است که هویت جنسی خود را نپذیرند و به جای هویت دخترانه، در هویت پسرانه ظاهر شوند! خاستگاه این مشکل می تواند” بیرونی” و یا ” درونی” باشد.

آسیب های بیرونی: ممکن است شیوه نگرش تبعیض آمیز جامعه به جنس زن ، سبب دلزدگی دختری از “جنسیت” خود شود.

آسیب های درونی: ممکن است مشکلات خاص دختران و زنان( قاعدگی، بارداری، نقش مادری، شکل جسم و بدن و….) ایشان را از خود گریزان کرده و با “از خود بیگانگی “، به شکل پسران در آیند و ظاهر و رفتاری پسرانه به خود گیرند.

 

 دختران و غلبه برمشکلات و آسیب ها:

 

همان گونه که اشاره شد، دختران می توانند برای خود مشکل ساز باشند. قطعا ریشه بسیاری از استرس ها، یأس ها و بی هدفی ها به خود انسان باز می گردد. به همین خاطر دختران باید طوری تربیت شوند که خود بتوانند بر مشکلاتشان غلبه کنند و حتی از امکانات محدود نیز استفاده کافی را ببرند.

 به هر حال خود دختران  نیز به تنهایی می توانند هم در ایجاد و هم در حل آسیب هایی که آن ها را تهدید می کند کار ساز باشند؛ پس گفتنی است، کسی که احساس تنهایی می کند، می تواند در کنار دوست خوب سفره دل بگشاید و این مشکل را حل کند و کسی که احساس افسردگی می کند، با کوهپیمایی، شنا و ورزش هایی از این قبیل نشاط خویش را بدست آورد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :