زندگینامه عبدالله بن عبدالعزیز؛
ملک عبدالله چگونه زندگی کرد + اسامی فرزندان و همسران
«عبدالله بن عبدالعزیز»، در طول ۹ سال و ۶ ماهی که پادشاهی عربستان سعودی را بر عهده داشت، یکی از حساس‌ترین دوره‌های تاریخ عربستان را رهبری کرد؛ دوره‌ای که بسیاری که بحران‌های منطقه متأثر از رفتار آل سعود بود.

 به گزارش جام نیوز به نقل از فارس، «عبدالله بن عبدالعزیز»، ششمین پادشاه سعودی، سرانجام در ساعت 1 بامداد 3 بهمن 1393 به علت مشکلات تنفسی و کهولت در سن 91 سالگی فوت کرد.



بُرش‌هایی از زندگی عبدالله ؛

تولد و زندگینامه:

عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود، هجدهمین پسر از پسران «عبدالعزیز» است که در تاریخ 1343 هجری قمری ( 1924 میلادی و 1303 هجری شمسی) متولد شد.



مادرش «فهده» دختر «العاصی بن شریم آل رشید» بود؛ خاندانی که رابطه خوبی با شیعیان دارد و رقیب سرسخت السدیری‌ها یعنی قدرتمندترین خاندان سعودی شناخته می‌شود.



عبدالله، در سال 1995 که پزشکان «ملک فهد» را فاقد قدرت حرکت و فعالیت تشخیص دادند عملا پادشاهی عربستان سعودی را در دست گرفت و در 1 آگوست 2005 پس از مرگ ملک فهد رسما به پادشاهی عربستان رسید و سلطان بن عبدالعزیز آل سعود در همان روز به ولی‌عهدی وی گمارده شد.



وی علاوه بر سمت پادشاهی، رئیس دولت نیز می‌شود.



وی ششمین پادشاه عربستان پس از شاه عبدالعزیز (ابن سعود) (1932-1953)، شاه سعود (1953-1964)، شاه فیصل (1964-1975)، شاه خالد (1975-1982) و شاه فهد (1982-2005) بود.



ملک عبدالله بنا بر نوشته مجله «فوریس» آمریکا در سال 2010 ثروتمند‌ترین پادشاه دنیا نیز لقب گرفت که ثروتی بالغ بر 18 میلیارد دلار آمریا داشت.

 

گفتنی است که این‌ آمار رسمی است و واقعیت بیش از این مقدار را نشان می‌دهد.



مناصبی که عبدالله تاکنون بر عهده داشته است:

* در 11 رمضان 1382 قمری برابر با 5 فوریه 1963 میلادی و 16 بهمن 1341 شمسی فهد بن عبدالعزیز وی را بعنوان رئیس گارد ملی منصوب کرد که این منصب را تا تاریخ 17 نوامبر 2010 بر عهده داشت.


* شهردار مکه 1961


* در سال 1975 میلادی برابر با 1953 شمسی وی بعنوان نائب دوم هیئت دولت انخاب شد


در 13 ژوئن 1982 برابر با 23 خرداد 1361 ملک فهد پادشاه عربستان عبدالله را به مناصب ولیعهدی و نائب اولی هئیت دولت گمارد


* رئیس شورای عالی اقتصادی


* رئیس شورای عالی نفت و معدن


* رئیس شورای امور معلولین


* رئیس موسسه ملک عبدالله در امر مسکن سازی برای فقرا


* رئیس باشگاه سوارکاری


* رئیس مرکز استعداد یابی ملک عبدالعزیز
 

همسران و فرزندان عبدالله بن عبدالعزیز:

همسران فرزندان

حصه بنت عبد الله بن عبد الرحمن آل سعود (متوفی)

امیر متعب اول ( در کودکی فوت کرد)

منیره بنت محمد بن عبد العزیز آل الشیخ (متوفی)

امیر خالد (فرزند ارشد ملک عبدالله )

منیره بنت محمد بن عبد الله العطیشان(مطلقه)

امیر متعب ثانی (رئیس گارد ملی)

نوره بنت عجمی المنیخر (مطلقه)

امیر سعود

سلطانه بنت عبد العزیز الأحمد السدیری (مطلقه)

 

عایده فستق (مطلقه)

امیر عبد العزیز(معاون وزیر خارجه و در سال 1391 برای شرکت در جلسه سران جنبش غر متعهد ها به ایران سفر کرد)، امیره عادله بنت عبدالله بن عبد العزیز آل سعود(منتقد سرسخت وهابیت و دختر ارشد ملک عبدالله)، و امیره علیاء ( همسرسعود بن سعد بن محمد آل سعود)

حصه بنت طراد الشعلان

امیر فیصل (رئیس هلال احمر عربستان)، امیر منصور، امیره هیفاء (همسر سعود بن مشعل بن عبد العزیز)، امیره ریما، امیره صیته، امیره ساره (همسر فهد بن بدر بن عبد العزیز)، امیره نایفه، وامیره عبیر

مشاعل بنت بندر بن فیصل الدویش (مطلقه)

امیره مضاوی همسر محمد بن فیصل بن سعود (رئیس باشگاه الهلال عربستان)

تاضى بنت مشعان الفیصل الجربا

امیر مشعل(حاکم نجران)، امیر ترکی(معاون حاکم ریاض)، امیر محمد، امیر ماجد، امیر مشهور، امیره عریب، وامیره الهنوف ( همسر نواف بن سلطان بن عبدالعزیز )

ملکه الجربا الشمری

امیر سعد، امیر سلطان، وامیره سحاب ( همسر الشیخ خالد بن حمد بن عیسى ال خلیفه )

طریفه الفیصل الحمود العبید آل رشید (مطلقه)

 

هیفاء بنت مهنا بن عبد الرحمن آل مهنا

امیر بدر، امیر بندر، وامیره بسمه ( همسر امیر سعود بن محمد بن عبدالله الفیصل )

حصه بنت مانع بن جمعة (متوفی)

امیره فهده

العنود دحام البخیت (مطلقه)

امیره مها، امیره جواهر، امیره هلا، وامیره سحر

بینة بنت محمد بن نایف الحثلین (مطلقة)

امیره نوف

عمشاء بنت خلیل بن قرمله (مطلقه)

 

نورة بنت لافی الشریم (مطلقة)

 

موضی بنت محمد بن فلاح آل مجفل (مطلقه)

 

 

بستگان معروف:

* یکی از همسران ملک عبدالله، خواهر زن رفعت اسد، برادر بشار اسد است، یعنی رفعت اسد باجناق ملک عبدالله است.


* «سحاب» دختر ملک عبدالله با «شیخ خالد بن حمد آل خلیفه» پسر پادشاه بحرین در 6 ژوئن 2011 ازدواج کرده و اکنون حاصل این ازدواج پسری به نام «فیصل» است.


هیأت بیعت:

ملک عبدالله،در تاریخ 20 اکتوبر 2006 برابر با 29 مهر 1385  35 تن از شاهزادگان و نوادگان خاندان آل‌سعود را به عضویت هیئت بیعت برگزید و «مشعل بن عبدالعزیز» را به ریاست آن منصوب کرد.


اعضای هیأت بیعت، اسم یا اسامی کسانی را که خواهان نامزدی برای ولی‌عهدی هستند به این هیأت معرفی می‌کنند و آنها از این میان یکی را برمی‌گزینند یا همه آن اسامی را کنار زده و بر سر کسی غیر از اسامی پیشنهادی پادشاه برای ولی‌عهدی به توافق می‌رسند.


بنا بر لایحه اجرایی هیأت بیعت، با درگذشت پادشاه عربستان‌سعودی، این هیئت باید جلسه اضطراری تشکیل دهد و با ولی‌عهد بیعت کرده و وی را به پادشاهی کشور برگزیند و پادشاه جدید نیز باید ظرف 10 روز ولی‌عهد مورد نظر خود را به هیئت، معرفی کند و یا هیئت، با نظر خود، شخصی را برای ولی‌عهدی جدید برگزیند.


مدت عضویت اعضای این هیئت چهار سال است که قابل تمدید نیست مگر اینکه پادشاه با تجدید عضویت اعضا موافقت کند.


گفتنی است استفاده از واژه «بیعت» کاملا از روی قصد غرض انجام شده و هدف تداعی موضوع خلیفگی پادشاهان سعودی بر مسلمانان جهان می باشد.


حقوق بشر:
سازمان جهانی حقوق بشر در گزارشهای متعددی عربستان سعودی را به دلیل نقض حقوق بشر محکوم ساخته است.



در گزارشات سازمان به موارد متعددی از شکنجه زندانیان و اعدام های بدون محاکمه در سطح وسیع اشاره شده است.


در گزارش سازمان جهانی حقوق بشر در سال 2010 به دستگیری‌ها و شکنجه‌هایی که به بهانه مبارزه با تروریسم انجام شده اشاره می‌شود و همچنین دستگیری نویسندگان و روشنفکرانی که در وبلاگ‌ها و یا سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی انتقاداتی را بر پادشاه و یا حکومت سعودی وارد می‌کنند و همچنین نبود امکان ابراز عقیده از موارد نقض حقوق بشر در عربستان ذکر شده است.


تبعیض علیه زنان و سبک و خوار شمردن آنان و محروم ساختن از بسیاری حقوق اولیه از موارد دیگر این گزارش می‌باشد.


در بند دیگر این گزارش، زیر پا گذاشتن حقوق مهاجرین خارجی که برای کار به این کشور مهاجرت کرده اند جزء موارد نقض حقوق بشر یاد شده است. عدم رسیدگی به شکایات مهاجرین و ضبط مال آن‌ها در این مسئله جای گرفته‌اند.


از بارزترین بنود این گزارش موضوع اعدام های خودسرانه هستند که در سطح بسیار وسیع و غیر قابل باوری انجام می شود، در این گزارش تصریح شده است که این اعدام ها به هیچ وجه مانند گذشته بر سر تجارت مواد مخدر نبوده و بسیاری از آن ها نامشخص می‌باشند.


پیشنهاد حمله به ایران:
ملک عبدالله خواستار حمله نظامیِ ایالات متحده امریکا به ایران و متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران بوده است. او در آوریل 2008 به ریان کروکر سفیر ایالات متحده در عراق و ژنرال دیوید پترائوس گفته بود «سر افعی را قطع کنید». سفیر عربستان در واشنگتن، عادل الجبیر، از توصیه‌های مکرّرِ ملک عبدالله به امریکا درباره حمله نظامی به ایران و متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور یاد کرده است.


مشروب خوری با جورج بوش:

هنگامی که ملک عبدالله در 16 نوامبر 2008 در افتتاحیه کنفرانس سران بیست کشور در آمریکا که در مورد بررسی مسائل مالی جهانی برگزار شده بود همراه با جرج بوش و رئیس جمهور کره جنوبی و برزیل اقدام به خوردن شراب کرد، هیچ فکرش را هم نمی‌کرد که فردای آن روز فیلم این عمل غیر شرعی در تمامی نقاط عربستان پخش شده و برایش مشکل آفرین باشد.


این اقدام پادشاه سعودی نه تنها داخل عربستان بلکه موجب اعلام نفرت بسیاری از مردم کشورهای عربی از وی شد.


گفتنی است که طرفداران آل سعود چنین استدلال می کردند که وی به حکم اجتهاد خوش عمل کرده است و بنابراین در این کار برای خود مانعی ندیده است، استدلالی که بیشتر شبیه یک شوخی است!

بیماری عبدالله؛
فعالیت‌ها و حضور شاه سعودی در مجامع عمومی و دیدارها پس از ژانویه 2010 به طور مرتب کاهش یافته بود، اما مسئولین سعودی در این باره هیچ توضیحی ارائه نکردند.


پادشاه عربستان از سال 2010 الی 2012 بارها زیر تیغ جراحی رفته بود تا بیماری «فتق دیسک» خود را درمان کند.


ملک عبدالله در 27 آگوست 2012 مجبور شد تا عربستان را به بهانه مرخصی ترک کند، روزنامه « القدس العربی» چاپ لندن در این مورد نوشت که وی در اثر سکته قلبی به بیمارستان «ماونت سینای» نیویورک منتقل شده است، اما خبرگزاری عربستان سعودی این ادعا را تکذیب و مدعی شد که ملک عبدالله در مسافرت ویژه ای به مغرب سفر کرده است.


گفتنی است که ملک عبدالله هرجا که بود در 24 سپتامبر 2012 به عربستان بازگشت.


فوت عبدالله پادشاه حجـاز
«عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه 90 ساله عربستان، 24 روز پیش، چهارشنبه 31 دسامبر، در آخرین روز سال میلادی گذشته، به دلیل مشکل تنفسی به بیمارستان منتقل شده بود.


وی سرانجام ساعت 1 بامداد امروز (جمعه 3 بهمن 1393) فوت کرد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :