گزارشی از نمایشگاه حجاب و عفاف؛
روغن ریخته‌ای که نذر امامزاده می‌شود!
 
 
هفتمین نمایشگاه حجاب و عفاف روز گذشته در حالی در ضلع جنوبی مصلی آغاز به کار کرد ‌که بسیاری از غرفه‌داران معتقدند زمان مُرده‌ای به آن اختصاص داده شده و به خاطر تعطیلات ماه صفر، از فروش خود بیمناک‌اند.
به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله خبرگزاری مهر نوشت: اینجا ضلع جنوبی مصلاست. بر در و دیوار نشانی نمی‌بینی که تو را به نمایشگاه «گوهر زیبایی» هدایت کند. تنها مردمی را می‌بینی که کیسه‌های آجیل و قطاب و انار در دست گرفته و از در خارج می‌شوند. از چند نفر می‌پرسی: «ببخشید؛ نمایشگاه حجاب و عفاف کجاست؟» یکی از آن میان پاسخ می‌دهد: «کمی جلوتر، سمت چپ» و تو راه خود را در پیش می‌گیری و به سالنی فلزی می‌رسی که در نایلون پیچیده شده تا شاید فضای داخل، کمی گرم‌تر شود.

اینجا نمایشگاه حجاب و عفاف است. قرار است انواع چادر و مانتوهای ایرانی - اسلامی در این مکان به نمایش و فروش گذاشته شوند. اما آنچه بیش از هر چیز توجه تو را به خود جلب می‌کند، پارچه فروشی‌هایی است که تنها پارچه چادر مشکی و رنگی نمی‌فروشند؛ انواع ملحفه هم در این غرفه‌ها به فروش می‌رسد.

هفتمین نمایشگاه مد و لباس با عنوان «گوهر زیبایی» از ۲۵ آذر ماه در ضلع جنوبی مصلای امام خمینی (ره) آغاز به کار کرده و تا اول دی هم در این مکان دایر است. هدف نمایشگاه، ترویج پوشش ایرانی - اسلامی عنوان شده است اما مانتوها، پالتوها و شال‌ها با آنچه در فروشگاه‌های عادی به چشم می‌خورد، تفاوتی ندارد و نشانی از نمادهای ایرانی بر آن نیست. غرفه‌ها از هر گونه غرفه‌آرایی بی‌بهره‌اند. مانتوها بر هم چیده شده‌اند و نظم چندانی به چشم نمی‌خورد.

زمان مُرده را به نمایشگاه دادند

«گلابتون»، جزو معدود غرفه‌هایی است که چیدمانی دارد و مانتوها و روسری‌هایش نقش و نگاری؛ فهیمه رضوانی‌دوست، مدیر غرفه با گلایه می‌گوید: بدترین زمان را به ما (غرفه‌داران این نمایشگاه) اختصاص دادند. ۲۸ صفر شهادت امام حسن (ع) و وفات پیامبر (ص) است. مردم در این روز، خرید و فروش نمی‌کنند. من نمی‌دانم چرا برگزارکنندگان به این فکر نکرده‌اند که مخاطب نمایشگاه حجاب و عفاف، بیشتر قشر مذهبی جامعه هستند و این قشر، آداب و رسوم و باورهایی دارد و کمتر در ماه صفر خرید می‌کند!؟

رضوانی دوست می‌گوید: یک روز پیش از آغاز به کار نمایشگاه، غرفه را به ما تحویل دادند و ما زمان کافی برای چیدن و آراستن غرفه خود نداشتیم. از سوی دیگر تبلیغات کافی برای این نمایشگاه وجود نداشته حالا ما شانس آورده‌ایم که کنار این سالن، نمایشگاه «شب یلدا» برپاست و بعضی از کسانی که برای خرید مایحتاج شب چله به آنجا می‌آیند، سَری هم به نمایشگاه حجاب و عفاف می‌زنند.

تغییر چرخه تولید، هزینه‌بر است

زهره ارشد ابیانه، طراح لباس و یکی دیگر از کسانی است که در نمایشگاه حجاب و عفاف غرفه دارد. مانتوهایی که طراحی کرده خوش نقش است و کمی متفاوت با آنچه ارائه شده؛ او هم به همزمانی نمایشگاه «گوهر زیبایی» با شب چله و آخرین روزهای ماه صفر اشاره می‌کند و می‌گوید: تعطیلات نزدیک است و فصل تغییر می‌کند و با تغییر فصل، هزینه‌های زندگی تا اندازه‌ای بالا می‌رود از سوی دیگر مردم، اگر پولی در دست داشته باشند، برای خرید تنقلات شب چله هزینه می‌کنند به همین خاطر بهتر بود نمایشگاه «گوهر زیبایی» در زمان دیگری برگزار می‌شد.

از این طراح لباس درباره طرح‌های تکراری مانتوها به ویژه مانتوهای الیاف طبیعی می‌پرسم و پاسخ می‌دهد: تغییر چرخه تولید، بسیار هزینه‌بر است. به همین‌خاطر، تولیدکننده‌ها ترجیح می‌دهند همان الگوی تکراری را که مورد توجه مشتریان قرار گرفته، ادامه دهند.

تبلیغات نمایشگاه حجاب و عفاف ناکافی است

«گروه طراحان» با چادرهای مختلف و حتی سنگ‌دوزی‌شده، یکی از شرکت‌‎کنندگان در هفتمین نمایشگاه حجاب و عفاف است. چهار طراح برگزیده جشنواره مد و لباس فجر، گروه طراحان را شکل داده و تنها به تولید و طراحی چادر پرداخته‌اند. چادرهایی که در این نمایشگاه از ۸۵ تا ۵۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

از فاطمه منصوری، یکی از چهار طراح گروه درباره چادرها و رنگ و طرح آن می‌پرسی و او پاسخ می‌دهد: ما رنگ‌های متفاوت را به کار می‌بریم اما هنوز، چادر مشکی، بیشترین فروش را دارد از سوی دیگر ما مخاطب خود و سلیقه او را می‌شناسیم و بر آن اساس تولید می‌کنیم ضمن اینکه کار سفارشی هم انجام می‌دهیم به این معنی که مشتریان می‌آیند و فلان مدل را به ما سفارش می‌دهند و ما طرح دلخواه را برایشان آماده می‌کنیم.

او تبلیغات نمایشگاه را ناکافی می‌داند و می‌گوید: نمی‌توان گفت چون تعطیلات آخر ماه صفر در پیش است مردم خرید نمی‌کنند اما تبلیغات برای این نمایشگاه بسیار کم است. ای کاش برای ۲۸ صفر، برنامه ویژه تدارک ببینند تا مردم هم به نمایشگاه بیایند و مدل‌های مختلف چادر و مانتو و پوشش اسلامی را ببینند هم بتوانند عزاداری کنند.

پارچه-چادرفروش‌هایی که ملحفه می‌فروشند

«چارقد مشکی» یکی از پارچه فروش‌هایی است که به نمایشگاه «گوهر زیبایی» آمده؛ نادر اصغری هم معتقد است این ایام زمان خوبی برای برگزاری نمایشگاه نیست. به گفته او مردم دو زمان از سال، خوب خرید می‌کنند؛ پیش از سال نو و بازگشایی مدارس.

او که چندین دوره است در نمایشگاه مد و لباس شرکت می‌کند، می‌گوید: یک زمان، ورودی نمایشگاه را به بخش «نمایش» اختصاص می‌دادند و بهترین کارها را به مخاطب ارائه می‌کردند حالا یک سوم نمایشگاه در اختیار پارچه فروش‌هاست. ملحفه هم با خود آورده‌اند. چیدمان غرفه‌ها، نظم و ترتیبی ندارد و مردم نمی‌دانند باید به کجا بروند و دنبال چه بگردند.

به گفته اصغری، وقتی نمایشگاه حجاب و عفاف زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و در نمایشگاه قرآن برگزار می‌شد، وضعیت غرفه‌داران بهتر و نظم و ترتیب بیشتری حاکم بود اما ظاهراً امسال نمایشگاه را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند و سیاست واحدی وجود ندارد و برندها و تولیدکنندگان خوب هم در نمایشگاه شرکت نکرده‌اند. ما هم که شرکت کرده‌ و در ازای هر متر مربع، ۱۰۰ هزار تومان پرداخته‌ایم فروشی نداریم.

از غرفه خارج می‌شوم. کتاب‌ها و نشریات مرتبط با مد و لباس چون «دنیای هنر»، «قلاب بافی» و «آسمان» نیز غرفه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند اما معلوم نیست «کتاب جامع باقلوا»، «کتاب جامع حلوا»، «شیرینی مارمالادی و کرمدار» در این میان چه می‌کنند؟! از کنار یکی از غرفه‌ها رد می‌شوم، غرفه‌دار لبخندی می‌زند و می‌گوید: «برگزارکنندگان، تنها می‌خواهند آمار بدهند و بگویند فلان کار را کرده‌ایم حالا با چه کیفیتی، مهم نیست. می‌دانی! روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنند».


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :