دولت ایران اعلام کرد آمادگی دارد تا در همه سطوح برای کمک به مردم عراق در برابر تروریست‌ها وارد این کشور شده و مشاوره نظامی به ارتش این کشور ارایه کند اما به نظر می‌رسد با وجود همه خبرسازی‌های صورت گرفته این مسئله به معنای حضور نظامی ایران در عراق نباشد.

 
هزاران نفر از ایرانیان با ورود به سایتهای اینترنتی و جمع آوری طومار در دفاتر مذهبی خواستار حضور در عراق برای مبارزه با داعش و نیروهای القاعده در این کشور شده اند . واشنگتن پست در گزارش خود از تهران بیان کرده است با این حال بسیاری از این داوطلبان حضور در میدان جنگ که برخی از آنها هم ریشه های عراقی دارند ، به احتمال زیاد هیچ گاه روی میدان مبارزه را نخواهند دید .
 
با وجود اینکه دولت ایران و بسیاری از شهروندان شیعه این کشور اعلام کرده اند که هر اقدامی که از دستشان بر بیاید برای کمک به دولت و ملت عراق انجام می دهند ، این به معنای حضور نظامی در این کشور نخواهد بود . تحلیلگران در تهران بر این عقیده اند که کمک نظامی ایران به عراق کمک های ثابت در محدوده ماشوره نظامی و تبلیغاتی به دولت عراق است . ایران تاکنون از هیچ کدام از کمک های مربوط به برنامه ریزی نظامی و استراتژیک به دوات عراق کوتاهی نکرده اما با وجود اینکه شور و شوق زیادی در این کشور برای مبارزه با داعش و نیروهای القاعده وجود دارد، هیچ برنامه ریزی دولتی برای ارسال این نیروهای آماده با رزم به شهرهای مختلف عراق وجود ندارد.
 
روزنامه واشنگتن پست در ادامه به مسیله شایعات در خصوص حضور نیروی نظامی سپاه قدس در عراق نیز اشاره کرده و بیان کرده بر اساس اطلاعات تایید نشده ، جمعی از فرماندهان سپاه قدس در عراق حضور دارند و در سوریه نیز به مشاوره نظامی به اسد میپردازند. به نوشته این روزنامه آمریکایی همین مشاوره های نظامی بوده که تاکنون توانسته اسد را پیروز میدان مبارزه بو جنگجویان القالده در این کشور کند .
 
کارشناسان مسایل خاورمیانه بیان کرده اند که جمهوری اسلامی با راهکارهای خود برای مدیریت بحران کمک بزرگی به دولت عراق کرده است . این کمک ها تاکنون توانسته این کشور را با بسیج مردمی و همچنین بسیج افکار عمومی برای مبارزه با تروریسم همراه کند . بزرگترین کمک ایران از نظر تبلیغاتی کمک این کشور به دولت عراق برای اقناع افکار عمومی است که جنگ با تروریست و داعش بر شیعه و سنی با شدت واجب است . به گفته رسانه های غربی اگر هماهنگی حوزه های علمیه و مراجع تقلید در مورد مبارزه با خطر داعش و صدور تروریسم در منطقه وجود نداشت ، هم اکنون عراق به شدت در مسیله اختلافات مذهبی فرو رفته بود . هماهنگی و وحدت بین روحانیون باعث شکل گیری جبهه ای از علمای اهل سنت و شیعه علیا داعش شده که توانسته در بین مردم عراق نیز موجی از وحدت و همدلی را به وجود بیاورد .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :