تشکر یانکی‌ها از سعودی‌ها/کاهش قیمت نفت از تحریم اثرگذارتر است

 
 

مک‌کین: کاهش قیمت نفت از تحریم اثرگذارتر است

تشکر یانکی‌ها از سعودی‌ها

 

 

حالا صدای اعتراض به آنچه شاهزادگان سعودی بر سر نفت آوردند؛ بلندتر شده است! کمر نفت شکست. نفت، این مهم‌ترین سرمایه اقتصادی ایران اکنون به نصف قیمت حراج شده است. دیروز هر بشکه نفت ایران در بازارهای جهانی ۵۶دلار و ۹۰ سنت فروخته شد. آنهایی که نوسانات قیمت نفت را دنبال می‌کنند می‌دانند آذرماه سال گذشته ایرانی‌ها در ازای هر بشکه نفت ۱۱۴ دلار دریافت می‌کردند. این یعنی کاهشی بیشتر از ۵۰ درصد! پس از اعتراضات شدید حسن روحانی و اسحاق جهانگیری به این توطئه و خیانت سعودی‌ها، حالا علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم که سفری منطقه‌ای به سوریه، لبنان و عراق انجام داد؛ درباره توطئه نفتی، به سعودی‌ها هشدار داد. به گزارش خبرگزاری‌ها، علی لاریجانی دیروز در عراق و پس از دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، طی نشستی خبری به موضوع کاهش قیمت نفت اشاره کرد و گفت: کاهش قیمت نفت یک اقدام توطئه‌آمیز بود. لاریجانی البته در دمشق هم در یک نشست خبری، بسیار صریح‌تر درباره توطئه نفتی سعودی‌ها علیه ایران، موضع گرفت. او گفت: این هم یکی از اشتباهات است که تصور می‌کنند با موضوع نفت می‌توانند مسائل مهم و استراتژیک منطقه را تغییر دهند. لاریجانی با اشاره به اینکه ما ایرانی‌ها شرایط بسیار سخت‌تر از شرایط فعلی را نیز تحمل کرده‌ایم، یادآور شد: در زمان جنگ تحمیلی همه کشورهای بلوک غرب و شرق و منطقه عربی علیه ما بودند و ما در آن زمان نفت را به قیمت هر بشکه‌ای ۷ و ۸ دلار می‌فروختیم اما هم جنگ و هم کشورمان را اداره کردیم. رئیس مجلس در ادامه تلویحا به سعودی‌ها پیام داد که این توطئه آنها بدون پاسخ نخواهد ماند. لاریجانی در این‌باره تصریح کرد: ما روش‌ها و سناریوهای مختلفی را برای اداره کشور در شرایط مختلف داریم اما این بار فراموش نمی‌کنیم که چه کشورهایی در زمینه کاهش قیمت نفت توطئه کردند. این هشدار و خط و نشان لاریجانی در واقع تکمله‌ای بر واکنش‌های مقامات ایرانی نسبت به توطئه نفتی سعودی‌ها علیه ایران بوده است. پیش از علی لاریجانی نیز حسن روحانی و اسحاق جهانگیری  از سعودی‌ها به خاطر این خیانت بزرگ انتقاد کردند. اگرچه در ایران دیپلماسی ضعیف ظریف و انفعال زنگنه بر بستر نگاه خوش‌بینانه دولت به خاندان سعودی را عامل این توطئه ناجوانمردانه می‌دانند اما تا همین اواخر این‌دو حاضر به پذیرش اشتباهات خود در این زمینه نبودند البته با اوج گرفتن انتقادات نسبت به سعودی‌ها به دلیل نصف شدت ارزش نفت ایران، ظریف موضعی نسبتا خفیف در این‌باره گرفت و زنگنه نیز در این‌باره اظهارنظری بیان کرد.
مک‌کین: باید قدردان سعودی‌ها باشیم!
همه چیز درباره توطئه سعودی‌ها و جنگ نفتی آنها علیه ایران مشخص است. حتی روس‌ها که از آنها به عنوان دومین کشوری که سعودی‌ها با کاهش قیمت نفت به اقتصاد آنها ضربه وارد کرده‌اند، یاد می‌شود؛ نیز اظهارنظرهای صریحی در این‌باره مطرح کرده‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه صراحتا سعودی‌ها و آمریکایی‌ها را عامل این سناریوی نفتی دانست. رئیس‌جمهور روسیه در نشست خبری سالانه خود خاطرنشان کرد: کاهش قیمت نفت توطئه آمریکا و عربستان برای زیان رساندن به روسیه و ایران است. این اظهارنظر پوتین البته با اظهارات جان مک‌کین، سناتور ارشد جمهوریخواهان ثابت شد. مک‌کین در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان تقریبا همه چیز را فاش کرد. مک‌کین درباره اقدام عربستان در کاهش ارزش قیمت نفت و تاثیر این اقدام بر اقتصاد روسیه تصریح کرد: عربستان بیش از سیاست‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا باعث فروپاشی اقتصاد روسیه شده است. او گفت: باید از عربستان‌سعودی تشکر کنیم که اجازه داد قیمت هر بشکه نفت تا جایی سقوط کند که اقتصاد روسیه را بشدت تحت تأثیر قرار دهد. این اظهارنظر مک‌کین نیز در راستای اظهارات هیلاری کلینتون قابل ارزیابی است. هیلاری کلینتون در مرکز سابان در اندیشکده بروکینگز درباره موضوع کاهش قیمت نفت و ارتباط آن با مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: پایین آمدن قیمت نفت می‌تواند به ما برای دستیابی به موفقیت در مذاکرات هسته‌ای با ایران کمک کند.
توطئه ده‌ها میلیارد دلاری
سعودی‌ها به هر دلیلی که باعث شد مانع کاهش تولید نفت شوند؛ ضربه بزرگی به اقتصاد و معیشت مردم ایران وارد کرده‌اند. حالا دیگر موضوع، تحریم‌ها و لغو یا عدم لغو آن نیست. ماجرا، نصف شدن ارزش کالای استراتژیک نفت است. ایران در صورت لغو تحریم‌ها نیز با کاهش درآمد، نسبت به گذشته مواجه است و قطعا درآمدهای ایران کاهش خواهد یافت. بر همین اساس پیش‌بینی‌های مسؤولان درباره درآمدهای ناشی از لغو تحریم‌ها، نیز محقق نخواهد شد. براساس آنچه اقتصاددانان می‌گویند، دولت ایران تا انتهای سال جاری، از محل کاهش قیمت نفت ده‌ها میلیارد دلار کسری بودجه خواهد داشت. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی نشان داد به‌رغم محاسبه قیمت ۷۰ دلاری هر بشکه نفت در بودجه ۱۳۹۴، دولت بیشتر از ۳۰ میلیون دلار در بودجه سال آینده کسری به بار خواهد آورد! «وطن امروز» نیز چندی پیش در گزارشی با احتساب و مقایسه قیمت فروش نفت، نشان داد ایران از اول تا ۲۴ آذرماه رقمی قریب به ۷۰۰ میلیون دلار از محل کاهش قیمت نفت، خسارت دیده است. این ۷۰۰ میلیون دلار از آن جهت حائز اهمیت است که ایران براساس توافق ژنو و در ازای تعطیلی و نیمه تعطیل کردن بخش مهمی از فعالیت‌های هسته‌ای خود، ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده خود را دریافت خواهد کرد. زیان مالی ایران از محل کاهش قیمت نفت در واقع اظهارات مک‌کین را بیشتر ملموس می‌کند. به عبارتی تاثیر کاهش قیمت نفت اگر بیشتر از تاثیر تحریم‌ها نبوده باشد؛ قطعا کمتر نیز نخواهد بود.
 

زنگنه از انکار تا اقرار
اما درحالی که تقریبا همه دنیا پذیرفته‌اند اقدام سعودی‌ها برای کاهش قیمت نفت یک توطئه سیاسی بوده است؛  بیژن زنگنه، همان کسی که انگشت اتهام به سوی او نشانه رفته، این توطئه سیاسی را انکار می‌کرد! او حتی در مقطعی که اعتراضات به وی به دلیل کاهش قیمت نفت بالا گرفته بود؛ صراحتا اعلام کرد کاهش قیمت نفت یک شیوه بازرگانی است. وی گفت: به شرایط موجود که منجر به کاهش قیمت نفت شده، جنگ کاهش قیمت نفت نمی‌گویند؛ بلکه یک مدل بازرگانی نفت است. به اعتقاد کارشناسان، همین نوع نگاه زنگنه به ماجرای کاهش قیمت نفت باعث انفعال ایران در اوپک و به نتیجه رساندن سیاست کاهش تولید بود. زنگنه پس از نشست بی‌نتیجه اوپک نیز اعلام کرد به خاطر وحدت اوپک کاهش تولید به نتیجه نرسید. این موضع زنگنه البته درحالی بود که حسن روحانی اقدام سعودی‌ها یا به قول آقای زنگنه این شیوه بازرگانی نفت را یک توطئه سیاسی و از همه مهم‌تر «خیانت» سعودی‌ها به جهان اسلام دانست. زنگنه اما به مرور و پس از روشن شدن وجوه توطئه نفتی سعودی‌ها، سرانجام پذیرفت سعودی‌ها از طریق نفت، یک توطئه سیاسی علیه ایران به راه انداخته‌اند.  او در گردهمایی سراسری فرماندهان و مدیران قرارگاه خاتم‌الانبیا، با بیان اینکه کاهش قیمت نفت از ابتدا سیاسی نبوده و به دلیل عرضه مازاد نفت در بازار اتفاق افتاده است؛ تصریح کرد: «ادامه روند کاهشی قیمت نفت یک توطئه سیاسی همراه با افراط و تفریط است.»

منبع:وطن امروز

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :