سخنرانی سید علی خمینی درباره گفتمان امام(ره)
 
 

گفتمان امام را بر پایه دو رکن معنویت و عقلانیت می باشد: اگر سراسر زندگی امام را خلاصه کنیم می توانیم آن را در قالب دو کلمه ی معنویت و عقلانیت بیان کنیم ، زیرا این دو عنصر در سرتاسر زندگی امام همراه هم وجود داشته و تمامی پیروزی هایی که امام در طول زندگی داشتند همه و همه مرهون این دو عنصر است.

امام در زمانه ای که سخن از معنویت مطرح نبود و اگر هم بعضی دم از معنویت می زدند مرادشان معنویت منفعلانه بود گفتمان خود را برپایه ی معنویت فعال استوار کردند.

معنویت منفعل همان است که پس از دوران مدرنیسم تبلیغ می شد و مفاد آن این بود که جایگاه دین داری و دین ورزی منحصر است در کنج خانه یا درون کلیسا و دین نه توان حضور اجتماعی دارد و نه حق دخالت در امور اجتماعی مردم را دارا ست. اما معنویت فعال که به معنای  حضور دین در عرصه اجتماع است به این معنا است که دین برای جامعه حرف دارد و دارای تاثیرات بسیار است.

عقلانیت یعنی تصمیم گیری بر پایه کارِ کار شناسی و مدیریت بر پایه روشهای عقلایی.

امام در تمام طول زندگی اجتماعی خود بدون بهره گیری از نظر کارشناسان و تصمیم گیری بر اساس اقتضای شرایط  هیچ عملی را انجام نداد و بارها شاهد بودیم که امام می فرمودند فلان مسئله نظر من نبود و من با آن مخالف بودم اما طبق نظر کارشناسان عمل کردم.

امام خطاب به مسوولان می فرمودند که لازم نیست همه اسرار مملکت را با مردم در میان بگذارید اما همیشه به نحوی تصمیم گیری کنید و طوری رفتار کنید که اگر بعداً لازم شد به مردم گزارش بدهید در پیش گاه آنان شرمنده نشوید.

گفتمان امام که بر پایه معنویت و عقلانیت استوار است اگر به خوبی عرضه شود در ایران و جهان طرفداران بسیاری خواهد داشت گفت: این اندیشه بود که مردم ایران را به خود جذب کرد و می تواند به خارج از مرزها نیز صادر شود.

می توان مخالفان اندیشه امام را به دو گروه عمده ی “مخالفان حضور اجتماعی دین” و “افراطیون” تقسیم کرد گفت: دین گریزان و در تعبیری عام تر آنانکه مخالف حضور فعال دین در عرصه ی اجتماع هستند با اندشه ی امام که بر پایه ی حضور دین در عرصه ی جامعه استواراست مخالفند و مخالفتها کرده اند.

راه کار این گروه در مخالفت با اندیشه ی امام این است که هر مشکلی را به پای دین می نویسند، اگر گرانی می شود، می گویند حکومت دینی مشکل دارد.اگر فساد سیاسی، اقتصادی یا فرهنگی می بینند، می گویند حکومت دینی بهتر از این نمی شود، در حالیکه این یک مغالطه است و نباید ناتوانی مسوولان و اشتباه افراد را به پای دین نوشت.

مگر کشورهایی که اساسا خدا را منکر بودند با این مشکلات روبرو نبودند مگر غربیها که به سراغ دین فعال نرفته اند با انواع مشکلات روبرو نیستند ایا انها هم مشکلشان دین و حکومت دینی است؟

افراطیون به هر لباسی که باشند در خط امام نیستند و در بسیاری از مواقع دشمنیها با گفتمان امام داشته اند.

افراطیها در بسیاری از موارد در لباس دوست ظاهر می شوند به نقل خاطره ای از ایة الله رضا استادی پرداخت و گفت : ایشان که از طرف جامعه مدرسین برای بررسی دادگاهها به سبزوار رفته بودند در جایی نقل کرده اند که منافقین قبل از انکه نفاقشان ظاهر شود در نقاط مهم حاضر شده بودند و مثلا در سبزوار برای بسیاری پرونده سازی می کردند و دایما فریادشان بلند بود که چرا با اینها برخورد نمی کنید اینها را زندانی نمی کنید اموالشان را مصادره نمی کنید و مانند اینها.

همین هایی که امروز از اینطرف بام افتاده اند در ابتدا هم بیشترین افراطها را داشته اند و حتی در دشمنی هم لفراطی عمل کرده و  راه ترور را در پیش گرفتند و قریب دوازده هزار نفر از مردان و زنان این مرز و بوم را به شهادت رساندند و امروز فریادشان بلند است که چرا با ما برخورد کرده اید؟

سید علی خمینی در پایان سخنانش با اشاره به  بیت شعری که مقام معظم رهبری در هنگامی که بعد از ترورشان در بیمارستان بودند و خواندند که:”بشکست اگر سر من به فدای چشم مستت سرخم می سلامت شکند اگر سبویی “افزود: عشق خمینی در قلب ملت ما زنده است و دشمنان نیز تا وقتی امام در قلب مردم زنده باشد در توهین و تخریب امام از هیچ تلاشی فرو گذار نخواهند کرد چون می دانند که هویت نظام ما به امام  و راه امام است چون می فهمند که ملت اگر ببینند که نظام به سمت ارمانهای امام حرکت می کند تمام مشکلات را تحمل می کنند و ذره ای عقب نشینی نخواهند کرد اما اگر امام کمرنگ شود این علقه هم کمرنگ خواهد شد.

سخنرانی در جمع مردم گلوگاه از توابع استان مازندران

منبع:ایلنا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :