مسئول مجمع احیاگران واجب فراموش شده:
بـه‌سـكوت ادامـه‌دهـيـم،سرنوشت مخوف مدينه‌ درانتظار ماست
 
 
ما در حالی ادعا داریم که امر به معروف و نهی از منکر، اثرگذارترین کاری است که می توان برای از بین بردن گناهان در جامعه انجام داد که برخی می گویند باید کار فرهنگی نمود. حال آنکه کار فرهنگی نظیر نگارش کتاب یک کار دیربازده و زمان بر محسوب می‌شود که در مواجهه با منکراتی نظیر بدپوششی و بی‌حجابی یک امر مضحک به نظر می‌رسد
حديث تاريخ‌ساز

به گزارش پایگاه خبری انصارحزب الله - علی تقوی ، بنیانگذار مجمع احیاگران واجب فراموش شده و مدیر مرکز تخصصی آموزش امر به معروف و نهی از منکر دومين سخنران در جمع داوطلبان جديد درگروههاي امر به معروف و نهي از منكر انصار حزب الله بود كه سخنان خود را با ذكر حديث مشهور امام حسین علیه اسلام كه در تبيين قيام تاريخي آن حضرت ادا شده آغاز كرد وگفت: «إِنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَ لا بَطَرًا وَ لا مُفْسِدًا وَ لا ظالِمًا وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی (صلی الله عليه وآله وسلم) أُريدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ وَ أَنْهی عَنِ المُنْكَرِ وَ أَسيرَ بِسيرَةِ جَدّی وَ أَبی عَلِی بْنِ أَبيطالب: من از روی خودخواهی وخوشگذرانی و يا برای فساد و ستمگری قيام نكردم، بلكه قيام من برای اصلاح در امّت جدّم می باشد، می خواهم امر به معروف و نهی از منكر كنم و به سيره و روش جدّم و پدرم علی بن ابي طالب عمل كنم.»

جای ترغیب به امر به معروف در منابر؟ برادران و خواهران بیش از ۳۵ سال از عمر انقلاب اسلامی در ایران نمی گذرد! برادر حسن زاده به این نکته اشاره کردند که در۵۰ سالگی تشکیل حکومت اسلامی در مدینه النبی این شهر به مرکز رقاصه ها و آوازه خوان ها و فاحشه ها تبدیل شد. پس اگر ما نیز بنشینیم و دست روی دست بگذاریم از گرفتار شدن به چنین سرنوشتی مصون و محفوظ نخواهیم ماند. هر چند که گروه‌های زیادی در سطح کشور برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده اند اما براساس آیه ۱۰۴ سوره آل عمران که محور جلسه امروز ماست این وظیفه بر دوش کل امت است.

امروز در وضعیتی قرار داریم که باید از برگزاری منابر و جلسات تکراری و دهان پر کن که همه محتوای آن را از بر هستند احتراز کنیم. منابری که هیچ اثری از ذکر مبتلا به ترین احکام اسلام یعنی امر به معروف و نهی از منکر دیده نمی شود.

كار تا كجا خراب است؟!

این امر تاسف بار تا آنجا پیش رفته که آیت الله نوری همدانی مرجع عالی قدر شیعیان در کتاب خود از ساحت امر به معروف و نهی از منکر عذر خواهی می‌کند و می نویسد بسیاری از مجتهدین در رساله های خود اصلا بخشی برای امر به معروف و نهی از منکر در نظر نگرفته اند. ما حاضریم در این رابطه به جدال احسن بپردازیم و اثبات کنیم که قطعا امروز یکی از۵ اولویت موجود در نزد مقام معظم رهبری امر به معروف و نهی از منکر است.

کار تا آنجا خراب است که وقتی به یکی از حضرات صاحب تریبون در رسانه ملی می گویم چرا مقداری از وقت خود را برای امر به معروف و نهی از منکر در رسانه ملی اختصاص نمی دهید؟ در پاسخ می گوید اکر من بگویم ممکن است کسی ترتیبات آن را نداند و غلط انجام دهد و مشکلی پیش آید و بعد بگویند که فلانی گفت انجام دهید و این مسئله برای وجهه اجتماعی بنده مناسب نیست!

چالش «به تو چه مربوط است؟!»

اما در این جلسه می خواهیم بار دیگر اهداف خود را از امر به معروف و نهی از منکر زبانی مرور کنیم. یکی از چالش های موجود در این عرصه برای آمران به معروف و نهی از منکر این است که به محض انجام فریضه به او می گویند «به تو چه مربوط است؟!» همین نقطه باعث سردی و تعطیلی امربه معروف در نزد عده ای گردیده است. چنانچه در ادله انجام ندادن آن فریضه می گویند گفتیم و اثر نداشت. این در حالی است که بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری این تکرر تذکرات است که باید برگوش مرتکب منکر سنگینی کند. چنانچه نفر اول بگوید نفر دهم بگوید نفر پنجاهم بگوید گناه می‌خشکد در جامعه!.

اصلاح جامعه ، فرد مرتکب منکر و اصلاح خود و بسیاری از فواید دیگر ، مواردی است که ممکن است در اثر امر به معروف و نهی از منکر انجام پذیرد ، اما دلیل اصلی آنچه ما برای احیاء امر به معروف و نهی از منکر قیام کردیم آن است که بگوییم:«مَعْذِرَةً إِلي‏ رَبِّكُمْ»

قرآن در سوره الأعراف آيه ۱۶۴مي فرمايد: «وَ إِذْ قالَتْ أُمّه مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَديداً قالُوا مَعْذِره إِلي‏ رَبِّكُمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ» و آنگاه كه گروهي از ايشان گفتند: «براي چه قومي را كه خدا هلاك‏كننده ايشان است، يا آنان را به عذابي سخت عذاب خواهد كرد، پند مي‏دهيد؟» گفتند: «تا معذرتي پيش پروردگارتان باشد ، و شايد كه آنان پرهيزکاري كنند.»

وجوب يادگيري احكام امر به معروف

اما امام خمینی در صفحه ۳۹۲ جلد دوم تحریرالوسیله در مسئله هشتم ، درباره یادگیری جزئیات امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند: «یاد گرفتن شرایط امر به معروف و نهی از منکر و موارد واجب بودن و نبودن آن و موارد جواز و عدم جواز آن واجب است تا در امر و نهی خود به منکر نیفتیم.»

همچنین مقام معظم رهبری در سال۱۳۷۱در این باره در جمع فرماندهان بسیج می فرمایند: «مسئله امر به معروف و نهی از منکر مثل مسئله نماز است. یادگرفتنی است ، باید بروید یاد بگیرید. مسئله دارد که کجا و چگونه باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم.»

اجتماعي ترين حكم

درحالی قرآن کریم خود تماما امربه معروف و نهی از منکر است که بیش از۱۲۰ آیه آن خطاب به مسلمانان و به این مسئله اختصاص دارد. حال آنکه تعداد آیات مربوط به برخی احکام در قرآن حداکثر۱۰ عدد است. مرحوم صاحب جواهر می گوید:حجم احادیث مربوط به امر به معروف و نهی از منکر به قدری است که اگر بخواهم آن را احصاء و در کتابی مجلد بیاورم کمر من زیر بار آن خواهد شکست.مقام معظم رهبری درباره جایگاه امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند:«اگر معنای امر به معروف و نهی از منکر برای مردم معلوم شود ، یکی از نوترین ، زیبا ترین و کار آمدترین روش‌های تعامل اجتماعی همین امر به معروف و نهی از منکر است.»

این درحالی است که در جامعه ما یا عده ای امر به معروف نمی کنند که به تعبیر امیرالمومنین مرده‌های متحرک هستند و طبق وعده پیامبر گرامی اسلام در روز قیامت به خاطر سکوت خود به شکل بوزینه و خوک محشور می شوند و یا آنکه به شیوه غلط امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

جمله ترسناك مقام معظم رهبري

امر به معروف و نهی از منکر اجتماعی ترین واجب اسلام است که درعین وظیفه بودن آن یک حق برای تمام افراد جامعه است که باید شیوه صحیح اجرای آن را فرابگیرند.
بازخوانی ما از مهم ترین واجب الهی درحالی است که مقام معظم رهبری طی فرمایشات خود در حرم رضوی ، بعد از سفارش مردم به نهی از منکر مسئولین جمله قابل تامل و البته ترسناکی را بر این مبنا طرح کردند که «مرگ برای ضعیف ، امر طبیعی است.»

این جمله پس از این قابل تامل می شود که به مرور تجربه مدینه النبی و آندلس بپردازیم. مقام معظم رهبری می فرمایند:«اگر صدها سال از عمر این انقلاب بگذرد و مردم همچنان آمر به معروف و ناهی از منکر باقی بمانند این نظام جوان شاداب باقی می ماند» و از طرف دیگر می فرمایند:«اگر حتی سالهای کمی از این انقلاب بگذرد ولی مردم لال باشند ، گناه ببینند و سکوت کنند این نظام به زودی پیر خواهد شد.» و نکته نگران کننده اینجاست که مرحله بعد از پیری مرگ خواهد بود.

ما در حالی ادعا داریم که امر به معروف و نهی از منکر، اثرگذار ترین کاری است که می توان برای از بین بردن گناهان در جامعه انجام داد که برخی می گویند باید کار فرهنگی نمود. حال آنکه کار فرهنگی نظیر نگارش کتاب یک کار دیر بازده و زمان بر محسوب میشود که در مواجهه با منکراتی نظیر بد پوششی و بی حجابی یک امر مضحک به نظر می رسد. بنابراین علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.



منبع:هفته نامه یالثارات الحسین(ع)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :